MASTER IN ENGINEERING SCIENCES WITH SPECIALIZATION IN BIOTECHNOLOGY

Degree: Master in engineering sciences with specialization in biotechnocoly
Duration: Three academic semesters
Director: Dra. Mónica Rubilar
Tel: (56) (45) 744232

Objectives of the Program

The goal is to train high-level professional engineers who develop research in the area of engineering sciences, particularly in biotechnology and bioprocesses. It constitutes the advanced study of this discipline and includes as a formative activity a thesis within the research lines of the program.
Graduate profile

The graduate of the Master's Degree Program in Engineering Sciences with specialization Biotechnology will have the capacity to develop independent, original and creative research, generating publications, both in academic and in the industrial area. The graduate will be able to tackle complex engineering problems with a set of specialized and modern technological tools as well as technological innovation. The graduate has a critical attitude, rigor, independence in solving problems and ability to work in teams and in multidisciplinary groups. In addition, she/he has the ability to meet the challenges of generating and disseminating knowledge and performing research or teaching functions, as well as proposing and implementing scientific and technological research projects.

Admission requirements

Degree in Engineering Sciences or Professional Degree of Engineer, whose level, content and duration of studies are equivalent to those necessary to obtain a graduate degree. Students who are enrolled in the Faculty of Engineering, Science and Administration may apply if their Bachelor's degree is equal to or higher than 5.0.

Description of studies

• Optimization and Control of (Bio) processes

Academic staff
PERMANENT PROFESSORS

Christian Antileo H., Doctor, Universidad de Concepción, Chile - Technische Universität Berlín,Alemania.
Línea de investigación: Tratamiento de residuos líquidos. Eliminación biológica de nitrógeno en reactores de biopelícula. Modelación de procesos biológicos.

Valerio Bifani C., Magíster, Universidad de Chile, Chile.
Línea de investigación: Propiedades físicas de alimentos. Procesamiento de vegetales. Procesamiento mínimo de vegetales. Pigmento y color. Empaques y Biopolímero comestibles.

Cristian Bornhardt B., Doctor, Technische Universität Berlín, Alemania.
Línea de investigación: Ingeniería ambiental: Tratamiento físico-químico y biológico de aguas residuales urbanas e industriales. Gestión de efluentes. Producción limpia.

María Cristina Diez J., Doctora, Universidad Estatal de Campinas, Brasil.
Línea de investigación: Procesos biológicos y físico-químicos para el tratamiento de aguas residuales. Degradación de compuestos organoclorados provenientes de la industria celulosa. Estudio de los procesos biológicos y físico-químicos asociados a la biorremediación de suelos.

Mónica Ihl P., Licenciada, Universidad de Chile, Chile.
Línea de investigación: Bioquímica y comportamiento postcosecha de frutas y hortalizas. Procesamiento mínimo de frutas / hortalizas. Pigmentos, color , antioxidantes de frutas / hortalizas frescas y procesadas. Enzimas (clorofilasa, polifenoloxidasa, peroxidasa) en frutas / hortalizas frescas y procesadas. Empaques biodegradables. Empaques y biopolímeros comestibles.

David Jeison N., Doctor, Universidad de Wageningen, Países Bajos.
Línea de investigación: Digestión anaerobia. Reactores de membrana. Procesos de nitrificación - desnitrificación.

Hellmuth Leal L., Doctor, Universidad de Santiago de Compostela, España.
Línea de investigación: Microbiología ambiental. Biorremediación. Ecotoxicología.

Rodrigo Navia D., Doctor, Universidad de Leoben, Austria.
Línea de investigación: Revalorización y manejo sustentable de residuos. Desarrollo de biocombustibles. Remediación de suelos.

Mónica Rubilar D., Doctora, Universidad de Santiago de Compostela, España.
Línea de investigación: Extracción de compuestos bioactivos naturales. Propiedades antioxidantes y antimicrobianas de extractos vegetales. Identificación de compuestos polifenólicos.

Erick Scheuermann S., Magíster, Universidad Federal de Vicosa, Brasil.
Línea de investigación: Productos bioactivos alimentarios.

Carolina Shene De V., Doctora, Universidad de Chile, Chile.
Línea de investigación: Bioprocesos. Cinética de fermentaciones de bacterias de uso y/o interés para la industria de los alimentos. Modelación, simulación y optimización de procesos de fermentación.

Edgar Uquiche C., Doctor, Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile.
Línea de investigación: Extracción supercrítica de principios bioactivos para la industria de alimentos. Actividad antiinflamatoria y antioxidante de plantas medicinales.

Mario Villarroel T., Magíster, North Carolina State University, USA.
Línea de investigación: Análisis sensorial. Desarrollo de productos alimenticios.